درد شانه و گردن

Navid4

درد شانه و گردن

درد شانه و گردن : گردن و شانه‌ها شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب، شریان‌ها و رگ‌ها و همچنین بسیاری از رباط‌ها و دیگر ساختارهای پشتیبان است.
بسیاری از شرایط می‌توانند باعث درد در ناحیه گردن و شانه شوند. برخی از آن‌ها تهدید کننده زندگی هستند (مانند حمله قلبی و آسیب جدی)و برخی دیگر خیلی خطرناک نیستند (مانند گرفتگی های عضلانی های یا زخم‌های contusions).

علت درد شانه و گردن

شایع‌ترین علت درد شانه و درد گردن، آسیب به بافت‌های نرم از جمله ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ ها در داخل این اندام ها است.این می‌تواند به علت  ضربه و یا آسیب به این مناطق باشد. آرتروز تخریبی ستون فقرات در گردن (ستون فقرات گردنی)می‌تواند اعصاب را نیشگون بگیرد که می‌تواند باعث درد و درد شانه شود.

بیماری دیسک degenerative در گردن می‌تواند موجب درد و یا گرفتگی ناحیه ای گردن و باعث گرفتگی عضلات شود. شرایط غیر نرمال بدنی  شامل مشکل و بیماری در طناب نخاعی، قلب، ریه‌ها و برخی اندام‌های شکمی نیز می‌تواند موجب درد و درد شانه شوند.

در اینجا چند مثال آورده شده‌است:

  • استخوان ترقوه شکسته: افتادن روی دست باز شده شما می‌تواند باعث شکستن استخوان ترقوه شما شود.
  • Bursitis: یک bursa کیسه را روی مفاصل قرار می‌دهد تا به مفاصل و ماهیچه‌ها کمک کند. این bursae پس از جراحت می‌توانند متورم، خشک و دردناک شوند.
  • حملات قلبی: اگر چه این مشکل قلبی است، حملات قلبی می‌تواند باعث درد شانه یا گردن، معروف به درد خوانده شود.
  • یک تیغه شانه شکسته: آسیب به تیغه شانه معمولا با ضربه با فشار قوی مرتبط است.
  • آسیب  rotator: آستین rotator یک گروه از تاندون‌ها است که شانه را نگه می‌دارد. این تاندون‌ها ها را می توان در هنگام بلند کردن، هنگام بازی و یا بعد از استفاده مکرر از آن‌ها در طول مدت طولانی، مجروح کرد. این امر می‌تواند منجر به درد و حرکت شانه به خاطر سندروم impingement و در نهایت منجر به از دست دادن دامنه حرکت شانه شود.
  • در رفتگی شانه یا C: استخوان ترقوه (استخوان کتف)و کتف (کتف)با رباط‌ها در ارتباط هستند. با ضربه  به شانه، این رباط‌ها می‌توانند کشیده یا آسیب‌دیده باشند.
  • آسیب Whiplash: آسیب به ساختار ماهیچه‌ای و ساختار ماهیچه‌ای گردن و شانه را می توان با شتاب یا کاهش ناگهانی، همانند یک تصادف اتومبیل، ایجاد کرد. هم چنین این می‌تواند باعث spasms ماهیچه در مناطق گردن و شانه شود.
  • Tendonitis: این تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. با فشار، می‌توانند متورم شده و موجب درد شوند. این به عنوان tendinitis نیز منسوب است.
    بیماری Gallbladder: این می‌تواند باعث درد منسوب به شانه راست شود. هر گونه علت التهاب در دیافراگم نیز می‌تواند باعث درد منسوب در شانه شود.

عوامل خطرناک برای درد شانه و گردن چیست؟

علت درد شانه و گردن

عوامل خطرناک برای شانه و گردن عبارتند از :

  • فعالیت ورزشی
  • حمل سنگین
  • پرتاب، حمل بار چمدان یا دیگر اجسام سنگین
  • کهولت سن باشد

علائم و نشانه‌های درد شانه و گردن چیست؟

  • درد: همه درد شدید به نظر می‌رسد، اما درد همچنین می‌تواند به عنوان درد، سوزش، شوک، شوک یا ضربه زدن توصیف شود. درد می‌تواند به گردن یا شانه خشک و یا از دست دادن دامنه حرکت منجر شود. ویژگی هر نشانه برای پزشک شما مهم است زیرا ویژگی‌های خاص می‌تواند نشانه درد شما باشد.
  • ضعف: ضعف می‌تواند به دلیل درد شدید ماهیچه یا استخوان باشد. با این حال، اعصابی که ماهیچه‌ها را تامین می‌کنند نیز ممکن است مجروح شوند. تشخیص ضعف حقیقی (ماهیچه یا آسیب عصب)از ناتوانی یا عدم تمایل به حرکت به خاطر درد یا التهاب مهم است.
  • Numbness: اگر اعصاب آسیب‌دیده، کوفته و یا بریده باشند،ممکن است قادر به لمس کردن اجسام به طور طبیعی نباشید. این ممکن است باعث سوزش و یا سوزش احساس، از دست دادن احساس، یا احساس تغییر شده شبیه به اینکه دست شما به خواب می‌رود، شوید.
  • Coolness: یک دست یا دست سرد نشان می‌دهد که شریان‌ها، سیاهرگ‌ها یا هر دوی آن‌ها مجروح یا مسدود شده‌اند. این ممکن است به این معنی باشد که خون کافی در دست نیست.
  • تغییرات رنگ:رنگ آبی یا سفید به پوست دست و یا شانه شما نشانه دیگری است که عروق یا veins ممکن است مجروح شده باشند. قرمزی می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا التهاب باشد. Rashes نیز ممکن است مورد توجه قرار گیرد. Bruising ممکن است مشهود باشد.
  • تورم: این ممکن است به کل بازو تعمیم داده شود و یا ممکن است بر روی ساختارهای درگیر (یک ناحیه شکستگی و یا ملتهب (مثلا bursa)متمرکز باشد. انقباض عضلانی یا سفتی ممکن است ورم واقعی را شبیه‌سازی کند.
  • تغییر شکل: یک نقص در صورتی می‌تواند وجود داشته باشد که شکستگی یا جابجایی داشته باشید.  دلایل مشخصی می‌توانند سبب وضعیت غیر عادی سازه‌های استخوانی شوند.

شانه و گردن درد چیست؟

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی باشیم؟

اگر درد و علائم دیگر بدتر شود، به پزشک خود زنگ بزنید و یا سریعا با بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.
  • برای موارد ملایم‌تر، اقدامات اصلی مراقبت از منزل تا زمانی که پزشک شما بتواند شما را ببیند، کافی است.
  • در بسیاری از موارد، آسیب‌های ساده مثل strains و کوفتگی، خودشان را التیام و به بازدید  پزشک نیاز ندارند.
  •  هنگام ایجاد درد در شانه یا گردن، ارزیابی توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی مناسب است.
  • اگر درد شدید، ضعف، بی‌حسی، سردی، بدشکلی و یا تغییر رنگ دارید، باید سریعا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.
  • اگر تب بالا (< ۱۰۲.۵ ۱۰۲.۵ سردرد شدید، درد قفسه‌سینه، تنگی نفس، سرگیجه، تهوع یا sweatiness داری و یا اگر هجوم ناگهانی بی‌حسی و یا ضعف را به ویژه در یک طرف بدن گسترش  دارید، به 115  زنگ بزنید تا خدمات اورژانس به نزدیک‌ترین بخش اورژانس بیمارستان بروند.

کدام متخصص درد شانه و گردن را درمان می‌کند؟

در رفتگی شانه و گردن توسط پزشکان مراقبت‌های اولیه از جمله متخصصان عمومی، internists و پزشکان خانواده و همچنین orthopedists، neurosurgeons، rheumatologists، neurologists و physiatrists درمان می‌شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی Ancillary که درد شانه و گردن را درمان می‌کنند عبارتند از therapists فیزیکی و chiropractors.

تشخیص درد گردن و شانه

یک  بررسی کامل و معاینه فیزیکی معمولا برای ایجاد تشخیص بیش‌ترین آسیب کافی است. با این حال، پزشک شما ممکن است یک سری از آزمایش‌ها را بسته به علت آسیب، محل درد و یا دیگر نشانه‌ها انجام دهد. این لیست گسترده است و ممکن است شامل اشعه‌های ایکس، الکتروکاردیوگرام (ECG)، تست خون و سی‌تی‌اسکن باشد.

اشعه‌های ایکس: تاریخچه ضربه قابل‌توجه، بدشکلی در ناحیه، یا پزشک تان شرایط مربوط به قلب یا ریه‌ها دارد.
ECG: اگر شما درد سینه،  تنگی نفس و علایم خطر ساز برای حمله قلبی داشته باشید (مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، یا مصرف دخانیات).
تست‌های خون: اگر درد سینه، تنگی نفس و عوامل خطر ساز برای حمله قلبی داشته باشید (مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، یا مصرف دخانیات)و یا اگر پزشک شما یک بیماری اساسی را به عنوان علت درد  تشخیص دهد.
سی‌تی‌اسکن: این کار ممکن است زمانی انجام شود که  نشان دادن شکستگی نیاز باشد، و یا زمانی که به جزییات بیشتری نیاز است (احتمالا سرخرگ بزرگی که آئورت از قلب یا ریه‌ها شناخته می‌شود).
MRI: یک MRI اغلب در طی یک ارزیابی اولیه نشان داده نمی‌شود بلکه می‌تواند در ارزیابی درد و شکست در واکنش به معیارهای درمان اولیه مفید باشد.

درمان‌ های خانگی برای درد شانه و گردن

آسیب‌های خفیف که فقط درد خفیف دارند می‌توانند در خانه درمان شوند. اگر منبع درد و علت درد مشخص نیست، و یا اگر علائم نشان می‌دهند که ممکن است وضعیت جدی‌تر داشته باشید، باید با پزشک خود تماس بگیرید و در عین حال اقدام‌های لازم را انجام دهید.

  • استراحت: از ناحیه زخمی تا جای ممکن برای دو یا سه روز اول استفاده نکنید، سپس به آرامی شروع به ورزش  دادن ناحیه زخمی کنید. این به سرعت بازیابی سرعت می‌بخشد.
  • یخ: یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، کیسه را با یک حوله بپوشانید و سپس هر ساعت به مدت  ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای منطقه آسیب‌دیده قرار دهید. استفاده از یخ می‌تواند به پوست آسیب برساند.
  • ارتفاع: بالا آوردن ارتفاع ناحیه آسیب‌دیده در بالای قلب به افزایش تورم کمک می‌کند. این باعث کاهش درد شما می‌شود. از بالش برای بلند کردن خود استفاده کنید.
  • کنترل درد: (acetaminophen Tylenol)یا ایبوپروفن (Advil، Motrin)می‌تواند به کنترل تورم و درد کمک کند.
  • گرما: در هفته اول بعد از آسیب‌دیدگی، گرما را اعمال نکنید چون می‌تواند باعث افزایش تورم در ناحیه زخمی شود و درد شما را بدتر کند.

درمان ‌های پزشکی

یک برنامه درمانی بعد از یک  بررسی کامل و معاینه فیزیکی (و آزمایشات لازم ) انجام خواهد شد. گزینه‌های درمان برای در هر شرایطی متفاوت هستند. واضح است که یک  نوع ساده بسیار متفاوت از یک حمله قلبی است.

اگر درد پراکنده و یا فشار جزئی دارید پس می‌توانید انتظار ترکیبی از درمان‌های زیر را داشته باشید:

  • داروهای کاهش درد: ممکن است چند روز طول بکشد تا درد با استفاده از استامینوفن (Tylenol)با یا بدون یک داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن (Advil یا Motrin)یا naproxen (Aleve)حل شود.
  • معمولا داروهای حاوی مواد مخدر معمولا ضروری نیستند، اما پزشک شما ممکن است این موارد را برای چند روز اول تجویز کند.
  • دستورالعمل: بهتر است استراحت کنید و منطقه آسیب‌دیده را بالا نگه دارید. استفاده مداوم از این ناحیه آسیب‌دیده ممکن است لزوما باعث بدتر شدن آسیب نشود، اما می‌تواند علائم را طولانی‌تر کند. در اغلب موارد استفاده محدود در محدوده نرمال حرکت و بدون وزن و یا کشش قابل‌قبول است.
  • بستری در بیمارستان: اگر به شدت مجروح شدید، ممکن است لازم باشد برای آزمایش بیشتر به بیمارستان مراجعه کنید و یا ممکن است به متخصص بالینی (استخوان و متخصص عمومی)مراجعه کنید.

شانه و گردن درد چیست؟

بعد از درمان درد شانه و گردن باید پی‌گیری شود؟

مراجعه به موقع به پزشک به علاوه پیروی از توصیه‌های او به شما این امکان را می‌دهد که سریع‌تر بهبودی حاصل کنید. در نهایت ورزش و یا توان‌بخشی با درمان فیزیکی می‌تواند برای کمک به بازیابی و جلوگیری از آسیب بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

جلوگیری از درد شانه و گردن

  • برای جلوگیری از آسیب، منزل تان را برای خطرات احتمالی بررسی کنید و آن‌ها را اصلاح کنید تا احتمال اتفاقات ناخواسته  را کاهش دهید.
  • ورزش مناسب شانه‌ها و گردن می‌تواند خطر آسیب را کاهش دهد.
  • هنگام انجام  کار های خطرناک، یک نفر برای کاهش احتمال جراحت وجود در کنار خود نگه دارید. برای مثال، هنگام بالا رفتن از نردبان، کسی را داشته باشید که پایه نردبان را نگه دارد تا آن را از لغزش به دو طرف نگه دارد.
  • محدودیت‌های خود را بشناسید. فعالیت‌هایی انجام ندهید که آموزش، مهارت، ابزار و یا قدرت رسیدن به آن را نداشته باشند.
  • کمربندهای ایمنی بزنید و از تجهیزات ایمنی دیگر برای کاهش آسیب‌ها استفاده کنید.

پیش‌بینی

از آنجا که اغلب درد گردن  و شانه براثر کشش ایجاد می‌شود، می‌توانید انتظار بهبود کامل را داشته باشید و یا با محدودیت‌های کوچک در فعالیت‌های خود بهبود یابید.

برخی شرایط نیازمند بستری شدن، ترمیم جراحی، درمان فیزیکی و یا سایر معیارهای توان‌بخشی است. میزان بازیابی می‌تواند کامل یا محدود باشد. برخی شرایط می‌توانند مکرر یا پایدار باشند؛ در نتیجه شما باید یک برنامه درمانی برای یادگیری نحوه مقابله با هر گونه محدودیت ها و مشکلات داشته باشید.

حمیدرضا باقری
ارسال دیدگاه