عمل دیسک کمر

Navid2

عمل دیسک کمر

Discectomy کمر نوعی عمل دیسک کمر برای رفع دیسک در کمر است. در این جراحی از بریدگی (برش) کوچکتر از Discectomy باز کمر استفاده می شود.

ستون فقرات شما از یک زنجیره استخوان به نام مهره ها تشکیل شده است. نخاع شما از طریق ستون فقرات عبور می کند.

استخوان ها به محافظت از بند ناف در برابر آسیب کمک می کنند. دیسک ها بین هر مهره قرار می گیرند تا از بالشتک و پشتیبانی برخوردار شوند.

اعصاب بزرگی به نام ریشه های عصبی از طریق نخاع از سوراخ های کوچکی در استخوان ها به نام سوراخ خارج می شوند. این ریشه های عصبی سیگنال هایی را از بدن ارسال و از بدن دریافت می کنند.

این سیگنال ها از طریق نخاع به مغز شما فرستاده می شوند. بعضی اوقات ممکن است دیواره خارجی یکی از این دیسک ها خشک شود و با افزایش سن یا آسیب دیدگی ضعیف شود. وقتی این اتفاق می افتد ، قسمت نرم و داخلی دیسک بیرون می زند.

به این دیسک فتق یا برآمدگی می گویند. این دیسک برآمده می تواند به نخاع فشار وارد کند و علائمی مانند درد ، گزگز یا ضعف را در قسمت نزدیک بدن ایجاد کند.

در طی Discectomy کمر کم تهاجمی ، یک جراح ارتوپدی بخشی از دیسک آسیب دیده را خارج می کند. این به کاهش فشار نخاع کمک می کند.

جراح شما می تواند از روش های مختلفی برای این کار استفاده کند. با یک روش ، جراح شما یک لوله کوچک را از طریق پوست پشت ، بین مهره ها و با فتق دیسک به فضا وارد می کند. سپس او ابزارهای ریزی را از طریق لوله وارد می کند تا بخشی از دیسک را از بین ببرد.یا ممکن است برای از بین بردن بخشی از دیسک از لیزر استفاده شود.

بر خلاف Discectomy باز کمر ، جراح فقط یک برش پوستی بسیار کوچک ایجاد می کند و هیچ استخوان یا ماهیچه ای را از بین نمی برد.

فتق دیسک بین مهره ای

عمل دیسک کمر - فتق دیسک بین مهره ای
معمولی ترین مشخصه فتق دیسک کمری، کمردرد با انتشار به قسمتهای پایین، باسن در زیر زانو در ابتدا و عصب سیاتیک است.

جراحی دیسک بین مهر ای می تواند شامل برداشتن بخشی یا همه ی دیسک بین مهره ای باشد.

در عمل تمرینات ورزشی کمر ابزاری است که به شما کمک می کند قدرت و تحرک لازم را برای انجام زندگی روزمره خود داشته باشید.

بسیاری از تمرینات کمری بعد از عمل دیسک بی مهره ای در حدود ۳ماه بعد از جراحی آغاز می گردند. البته نوع تمرینات به سطح و نوع جراحی وابسته می باشد.

بهبود کامل بعد از جراحی دیسک بین مهره ای ممکن است تا چهار ماه به طول انجامد. قبل از اینکه هر تمرین ورزشی را آغاز کنید ابتدا به پزشک خود مراجعه و با او در مورد ممنوعیت یا عدم ممنوعیت فعالیت ورزشی مشورت نمایید.

اقدامات زیر در کاهش کمردرد بعد از عمل دیسک کمر موثر می باشد

عمل دیسک کمر

1- اجتناب از در معرض سرما بودن در طی ورزش
2- حفظ وزن مناسب
3- استفاده از پارچه لوله شده کمری یا بالش برای نشستن
4- انجام هرگونه ورزش باید مطابق با نظر فیزیوتراپ باشد.
5- در طی ایستادن طولانی، یک پا را روی پله یا چهارپایه قرار دهید.
6- استفاده از کمربند طبی یا شکم بند جهت محدود کردن حرکات اضافی کمر طبق دستور پزشک

علت کمر درد

علت کمر درد بعد از عمل دیسک کمر

وضعیت نامناسب قرار گرفتن کمر، کشیدگی تاندون و عضلات کمر، چاقی، پارگی دیسک، استئوآرتریت  مربوط به افزایش سن، تنش و مشکلات روحی

وضعیت قرار گرفتن بدن بعد از عمل دیسک کمر

وضعیت قرار گرفتن بدن

حالت نادرست هنگام بلند کردن اجسام

حالت نادرست هنگام بلند کردن اجسام

برای بلند کردن اجسام سنگین هیچگاه کمر خود را در حالیکه زانوهایتان صاف میباشد خم نکنید. در هنگام بلند کردن اجسام از چرخیدن دوری کنید. همچنین تلاش به بلند کردن اجسام تا سطح بالاتر از شانه از جمله حالت هایی است که میتوانند منجر به آسیب کمر گردند.

حالت صحیح هنگام بلند کردن اجسام

حالت صحیح هنگام بلند کردن اجسام
سعی کنید زانوهای خود را خم کنید نه کمر خود را. سعی کنید اجسامی را که بلند کرده اید نزدیک به بدنتان نگه دارید اجسام را تا سطح سینه خود بالا نگه دارید. در صورت سنگین بودن اجسام از کمک سایرین استفاده کنید.

حالت نادرست ضمن ایستادن و راه رفتن

حالت نادرست ضمن ایستادن و راه رفتن

در یک حالت به مدت طولانی نایستید. با پاهای صاف خم نشوید. از پوشیدن کفش های تخت و یا پاشنه خیلی بلند ضمن ایستادن یا راه رفتن خودداری کنید.

حالت صحیح هنگام ایستادن و راه رفتن

حالت صحیح هنگام ایستادن و راه رفتن

سعی کنید یک پای خود را بالا نگه دارید (هنگام ایستادن) و مرتباً حالت خود را تغییر دهید. تلاش کنید به گونه ای بایستید که سه قوس طبیعی ستون فقرات شما در وضعیت طبیعی قرار گیرند. در هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگه دارید و انگشتان پای خود را مستقیم به سمت جلو بردارید. کفش راحت با پاشنه کم بپوشید.

حالت نادرست به هنگام رانندگی

حالت نادرست به هنگام رانندگی

از رانندگی در وضعیتی که فرمان ماشین از شما دور است و شما مجبور به اتساع کمر جهت گرفتن فرمان ماشین و یا کشیدن پاها به جهت فشردن برپدال هستید خودداری کنید.

وضعیت نادرست فوق منجر به کاهش قوس کمر شده و همچنین کشش ناسالمی را در بدن شما باعث میشود.

حالت صحیح در رانندگی

حالت صحیح در رانندگی

صندلی خود را به جلو بکشید و سعی کنید که زانوهای خود را همسطح با لگن خود نگه دارید. مستقیم بنشینید و با هر دو دست رانندگی کنید. به جهت محافظت فقرات کمری خود یک حوله لوله شده را در قوس کمر خود بگذارید.

حالت نادرست ضمن نشستن

حالت نادرست ضمن نشستن
در هنگام نشستن قوز نکنید. از نشستن برروی صندلی که بلند است یا از میز کار شما فاصله زیادی دارد پرهیز کنید. از خم شدن به عقب و ایجاد قوس نادرست در پشت خود ممانعت کنید.

حالت صحیح نشستن

حالت صحیح نشستن
برروی صندلی بنشینید که ارتفاع آن به اندازه ای است که شما به راحتی قرار دادن کف پاها برروی زمین باشید. در حالیکه زانوهای شما همسطح لگن شما قرار گرفته باشند در هنگام نشستن، کمر خود را با قرار دادن حوله لوله شده کمک کنید.

حالت نادرست خوابیدن

حالت نادرست خوابیدن
از خوابیدن برروی تشک های نرم، فرو رونده و بدون حافظ پرهیز کنید. خوابیدن برروی شکم باعث ایجاد قوس ناسالم در کمر و کشیدگی عضلات کمر میگردد.

حالت صحیح خوابیدن

حالت درست خوابیدن
از تشک های سفت برای خوابیدن استفاده کنید. برروی پهلو بخوابید و زانوهای خود را خم کنید و یا به پشت بخوابید با یک بالشت در زیر زانوهای خود قرار دهید.

توصیه های بعد از عمل دیسک کمر

عمل دیسک کمر

قدم زدن

قدم زدن

قدم زدن و پیاده روی ملایم بعد از جراحی دیسک بین مهره ی موجب بهبود سطح عملکرد قلبی ریوی شما می شود. به طور معمول پیاده روی حدود ۴۸ ساعت پس از جراحی مطابق با دستور فیزیوتراپیست شما انجام می پذیرد.

ابتدا پیاده روی را در زمین مسطح به مدت ۵ دقیقه انجام دهید. در مراحل بعدی که قوای شما تقویت شد مدت زمان پیاده روی را بیشترکرده و نیز سریعتر قدم بردارید. این پیاده روی می تواند در داخل خانه و یا حتی بیرون خانه صورت گیرد اما به خاطر داشته باشید باید کفشی که به پا می کنید اندازه پای شما بوده و لباس راحتی نیز به تن داشته باشید. در حین پیاده روی باید به دقت مراقب شرایط محیط باشید مانند ناهمواری ها سطح زمین و حتی دیگر افراد باشید.

تقویت کننده های کمر

تمرینات کمری بعد از جراحی دیسک بین مهره ای دارای اهمیت به سزایی است و شامل تقویت و افزایش ثبات و قدرت کنترل عضلات کمری می باشد. برای دست یافتن به این هدف، تمرین زیر را  انجام دهید.

ابتدا چهار دست و پا روی زمین قرار گیرد سپس  ابتدا دست راست و بعد پای چپ را بلند کرده و صاف نمایید به نحوی که با زمین موازی گردد. در این تمرین نباید لگن و پشت و کمر شما حرکت کند.

دراین وضعیت ۵ ثانیه توقف فرمایید و سسپس به آرامی به حالت چهار دست و پا باز گردید و ۱۰ ثانیه استراحت کنید و تا ۵ بار این تمرین را برای هر سمت تکرار نمایید.

شنا کردن

شنا کردن بعد از عمل دیسک کمر

ورزشهای آبی می توانند در تمرینات بعد ازجراحی مورد استفاده قرار گیرند. تمریناتی مانند شنا کردن به شما در افزایش ظرفیت قلبی – ریوی از طریق تقویت سیستم قلبی- ریوی کمک خواهند کرد. برای کسب این نتایج، شنا کردن می تواند تمرینی موثر بعد از جراحی دیسک بین مهره ای باشد.

شنا می تواند بعد از حدود ۸ هفته پس از جراحی دیسک بین مهره ای شروع شود. بدین منظور سینه  خود را در آب قرار دهید و عرض یا طول استخر را بسته به توان خود شنا کنید، سپس ۳۰ ثانیه توقف و استراحت کنید.

اگر به قدر کافی قوی هستید، به پشت شنا کنید و به محل اول باز گردید. به تدریج و در جلسات آینده مدت زمان شنا کردن و نیز سرعت خود را افزایش دهید.

ملاحظات

همزمان با روند بهبودی، از عوامل موثر دیگر نیز بهره ببرید، مانند ماساژ، کمپرس یخ در محل، داروهای ضد التهاب برای جلوگیری از اسپاسم عضلات و درد ناشی از جراحی.

به یاد داشته باشید انجام فعالیت های روزمره مانند لباس پوشیدن، به رختخواب رفتن و بلند شدن، دوش گرفتن و هر فعالیتی که موجب حرکت ملایم کمر و پشت شما می شود و محافظت از حرکات سریع و غیر ضروری کمر و پشت می تواند کمک زیادی به بازگشت شما به سطح فعالیت نرمال و طبیعی بدن نماید.

نوشیدن مقدار مناسب آب برای جایگزین کردن آب از دست رفته در حین فعالیت ها حتی وقتی احساس تشنگی نمودید از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • محل بخیه ها را خشک و تمیز نگه دارید و با پانسمان خشک روی آن را بپوشانید.
  • در صورت بروز هرگونه علایم مربوط به عفونت نظیر تب، قرمزی محل زخم، ترشح از محل بخیه ها و تورم و سفت شدن محل زخم و یا زیاد شدن درد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دستورات پزشک خود را در مورد بلند کردن اشیاء، بالا رفتن از پله، رانندگی، ورزش، کارهای بدنی، فعالیت جسمی و بازگشت به محل کار را رعایت نمائید.
  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.
  • فعالیت را به تدریج و درحد تحمل افزایش دهید، از فعالیت هائیکه باعث کشیدگی و خمیدگی فقرات میشود خودداری کنید.
  • از رانندگی، ایستاندن و نشستن به مدت طولانی، پس از عمل جراحی خودداری کنید.
  • در موقع خواب از تشک مناسب و سفت استفاده کنید.
  • ورزش هایی که مخصوص تقویت عضلات شکم و لگن می باشد انجام دهید. (مطابق با نظر پزشک و فیزیوتراپیست)
  • در صورت بروز سردرد شدید و ترشح مایع شفاف یا کمی زرد رنگ از محل پانسمان به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هرگونه ضعف عضله، بی حسی، مورمورشدن را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اختلال عملکرد روده ممکن است برای چندروز پس از عمل به صورت تهوع، نفخ شکم و یبوست مشخص شود که باید اطلاع داده شود.
حمیدرضا باقری
ارسال دیدگاه